Biografie
Christina Hallstrom groeide op in Zweden, in 1998 studeerde ze af aan de Gerrit Rietveld Academie,
Amsterdam in grafisch ontwerp en visuele communicatie.
Sindsdien werkt ze als freelance printmaker, fotograaf, grafisch ontwerper en
filmmaker van documentaire, kunst- en muziekfilms gevestigd in Amsterdam. Zij is de mede-initiator
van snijproducties. Soms initiëren van interdisciplinaire samenwerkingsprojecten, soms
freelance werken voor artiesten, festivals, lokale gemeenschappen of musea.
De laatste tijd neemt ze als beeldend kunstenaar deel aan de integratie van dansvoorstellingen
reeksen en live-projecties in de voorstelling. Op het podium maakt ze een leken
visueel waar verleden, heden en indien mogelijk toekomst kunnen samengaan. ‘Live’ beeldmateriaal wordt gemengd met de
het echte dansen op het podium. De beelden worden geprojecteerd op verschillende oppervlakken, sommige van
de beelden werden geprojecteerd op transparant katoen dat losjes hing en in een stapel op de grond viel
verdieping. Vaak wordt een slot gecombineerd met een totaal en / of verleden en heden in één.
Binnen fotografie en print laat ze zich inspireren door het medium. Ze ontwikkelde zich
een zeer directe werkwijze door afbeeldingen direct op het scherm te belichten en te mixen
haar eigen inkten. Ook hier wordt gelaagdheid soms bereikt door op transparant weefsel of te drukken
papier. In Hill, een serie stilstaande beelden die op zijde zijn afgedrukt, creëert dit een niet-lineaire vertelling.
De inbetweenness van dingen evenals seredipity zijn belangrijke kwesties in haar werk.
Ze maakte twee korte films die onder water zijn opgenomen en sindsdien is algea een terugkerend onderwerp
haar drukwerk.
“Haar werk houdt zich bezig met het maken van afbeeldingen en video, film, fotografie en print. Ze
werkt samen met muzikanten en dansers, en veel van haar werk verschijnt in de vorm van dvd
bestanden en afgedrukte afbeeldingen. Haar werk als prentmaker bevindt zich in het uitgebreide en groeiende rijk van
digitale weergave, waarbij de matrix een digitaal bestand is in plaats van de meer traditionele diepdruk of
reliëfmatrices. Haar motto van de kunstenaar, "We bestaan alleen voor zover we samen hangen", ligt ten grondslag aan de
beslissing om veel van haar recente resultaten te baseren op een samenwerkingsproces. Op verschillende manieren is dit
is wat printmakers al eeuwen doen, maar in het geval van deze kunstenaar ligt het verschil
in haar keuze van technologie en haar wereldwijde bereik. ”